Lapland: Betoverd door een andere wereld

Reisverhaal

lapland-landschap

Onder begeleiding van twee ervaren, lokale gidsen steken we het grote bevroren meer over en gaan ondertussen op zoek naar elanden en ander wildlife. Dit meer is zo groot dat je er wel een hele dag over kunt doen om het eiland rond te gaan. Het zonnetje schijnt en de lucht is helderblauw, een perfecte dag. Zo nu en dan stoppen we even om te genieten van de prachtige omgeving. Het is hier zo rustig dat je er bijna niemand anders tegenkomt.

We bevinden ons in het fabelachtige Lapland, waar we een langgekoesterde droom in vervulling laten gaan. Eigenlijk zijn we fanatieke wintersporters, maar we wilden dit jaar toch graag een keer wat anders. Voor klanten boekte ik al vele reizen naar Lapland en ik vond het hoog tijd om dit inspirerende land eens met mijn eigen ogen te gaan bekijken. We reizen in ongeveer vier uur tijd via Stockholm naar Lulea, Noord-Zweden. We eindigen de reis over een week in Narvik, Noorwegen. Ik heb voor deze opzet gekozen, omdat we op deze manier verschillende gebieden combineren. We starten in het merengebied en reizen langzaam omhoog naar bergen en bebost gebied. We hebben gekozen voor verschillende soorten accommodaties om op die manier nog een extra stukje beleving aan de reis toe te voegen.

De eerste ochtend staan we al vroeg op. De temperaturen liggen rond de -22 graden, erg koud dus en even wennen! Er staat een vier uur durende sneeuwscootertocht op het programma. Hoe gaaf! Tijdens deze tocht komen we in een ander klein ‘dorpje’ terecht waar mensen in de zomer hun zomerhuisjes hebben en waar normaal de vissersboten liggen. Nu is het er vanzelfsprekend helemaal uitgestorven, omdat het meer bevroren is en er dus niets te doen is. In de weekenden echter komen de bewoners wel naar hun huisjes, maken ze een vuurtje en gaan ze eropuit met hun sneeuwscooters om te gaan jagen of gewoon te genieten van de natuur. Tegen half een is het lunchtijd. Net buiten het ‘dorpje’ parkeren wij onze sneeuwscooters en de gids steekt het kampvuur aan om de lunch voor te bereiden. Heerlijk zo midden in de natuur! Rendiervellen worden voor ons neergelegd en ondertussen drinken we heerlijke Lingonberry sap. Dit is te vergelijken met cranberry sap en dan verwarmd. Hier warm je echt van op. De gids maakt ondertussen verse Zweedse meatballs (veel lekkerder dan die van IKEA) met aardappeltjes, champignons, ui en champignonsaus klaar. Een zware maaltijd, maar erg lekker en voedzaam en dat konden we in deze weersomstandigheden prima gebruiken. Na de lunch rijden we langzaamaan terug naar onze karakteristieke Zweedse lodge.

In de avond staat er een heerlijk typisch Zweeds diner voor ons op het menu. We krijgen Jerusalem Artichoke (aardperensoep), gevolgd door verse zalm en als afsluiter crème brûlée. Na het diner is het tijd voor ontspanning en duiken we de hottub en natuurlijk de sauna in. Een behoorlijke uitdaging om in zulke temperaturen met blote voeten buiten de hottub in te springen.

lapland-tent
lapland-natuur-uitzicht
lapland-ijshotel
lapland-poort-ijshotel
lapland-ijshotel-verblijf

De volgende ochtend hebben we vrij te besteden en gaan we sneeuwschoenwandelen. Dit is zwaarder dan verwacht, maar wanneer je het eenmaal onder de knie hebt is het heel rustgevend en kun je ondertussen heerlijk genieten van de natuur. We lopen achter onze lodge langs een prachtig bos in. Het enige geluid dat we horen is het knisperen van de sneeuw, terwijl we in de verte verschillende rendieren diep de bossen in zien springen.

In de middag worden we opgehaald en naar onze volgende accommodatie gebracht. Dit is ongeveer een uurtje rijden. We komen aan bij het Treehotel. Dit is een accommodatie waarbij de kamers letterlijk in de boom zijn gebouwd. Britta ontvangt ons hartelijk in het guesthouse en checkt ons in. Via een besneeuwd, maar goed begaanbaar pad worden we naar onze accommodatie gewezen. De koffers worden gelukkig gebracht, want het is wat lastig om er mee door de sneeuw te slepen. Wij hebben voor vannacht de Cabin. Met zijn grote ramen en uitzicht vanaf het bed de uitgelezen kans om vanavond het Noorderlicht te spotten. Voor het diner ontspannen we in de hottub, die midden in de bossen ligt om vervolgens op te warmen in de sauna. Dit maakt hongerig! In Britta’s Guesthouse krijgen we ons diner. Dit keer bestaat het uit een voorgerecht van eland en een hoofdgerecht van rendier! Echt heerlijk!

De volgende ochtend worden we opgehaald en naar het treinstation van Boden gebracht. Dit is op ongeveer 45 minuten rijden van het Treehotel. Vanaf Boden nemen we de trein naar Kiruna naar onze volgende accommodatie: het Icehotel. De reis duurt ongeveer drie uur, maar geen minuut voelt als een last. Het uitzicht is namelijk ronduit prachtig. De trein raast door winter wonderland langs afgelegen plaatsen waar nog geen voetstappen in de sneeuw te vinden zijn, op die van enkele dieren na dan. Eenmaal aangekomen op het station worden we opgehaald en naar het Icehotel gebracht. In de avond genieten we van een fantastisch diner 'on ice'. De gerechtjes worden letterlijk op ijs geserveerd. Een hele leuke ervaring. In het Icehotel slapen we in een ijskamer. Er zijn verschillende kamers en iedere kamer is uniek met zijn eigen ontwerp. Van tevoren krijg je een briefing over hoe het slapen in een ijskamer in zijn werk gaat. Wanneer je naar bed wilt, kan je bij de receptie (die 24 uur open is) je slaapzak en slaaplinnen ophalen. Deze sla je om je heen en zo loop je in je thermokleding naar je ijskamer. De volgende ochtend word je om zeven uur gewekt met heet Lingonberry sap om op te warmen en krijg je een diploma dat je de ijsnacht hebt overleefd. Echt comfortabel is het niet, maar de ervaring is het meer dan waard. Toen wij de volgende ochtend in het hoofdgebouw terugkwamen, zagen we allemaal mensen voor de kachel liggen die niet konden slapen in de ijskamer. Dit was echt heel grappig om te zien en we hechtten ineens veel meer waarde aan ons behaalde diploma!

De volgende ochtend gaan we ijs sculpturen. Dit is lastiger dan het lijkt, maar erg leuk om een keer te doen. In de middag worden we opgehaald en binnen anderhalf uur rijden we naar de volgende accommodatie in Bjorkliden, welke vlakbij het Abisko National Park gelegen is. Deze plek staat in de top vijf van beste plekken ter wereld om het Noorderlicht te zien. Het is een prachtige accommodatie met veel skimogelijkheden, dus voor de skiërs onder ons een echte must. In de avond hebben we een fotografietour. Helaas laat het Noorderlicht zich deze avond niet zien, maar we hebben genoeg andere mooie foto’s gemaakt. De gids legt zeer gedetailleerd uit hoe het fototoestel in het donker werkt terwijl we opwarmen in de tipi met daarin een kampvuur.

De volgende ochtend gaan we husky sleeën. Ook dit is weer een geweldige ervaring! We mochten zelf ons ‘team’ samenstellen van de gids. Dit was erg leuk om te doen. We gaan dwars door het Abiski National Park met zijn weide vlaktes en uitzicht op de omliggende bergen.

Na twee nachtjes in Bjorkliden te hebben doorgebracht, nemen we de trein richting Narvik, Noorwegen. Daar worden we ook weer opgehaald en naar ons hotel gebracht voor de laatste nacht. Het Scandic hotel waarin we verblijven heeft werkelijk een prachtig uitzicht over Fjorden. We gaan hier naar het Kriegmuseum wat op loopafstand van het hotel ligt. Daarna gaan we rodelen. Het ging enorm hard, maar was ontzettend leuk om te doen! Ik heb nog nooit zo’n mooi uitzicht gezien tijdens het rodelen. In de avond hebben we een afsluitend diner in het hotel en als kers op de taart zien we het Noorderlicht. Alles viel op zijn plek en we hadden de reis niet beter kunnen afsluiten!

De volgende ochtend worden we middels een transfer van ongeveer anderhalf uur naar de luchthaven van Evenes gebracht, waarvandaan we via Oslo naar Amsterdam vliegen. De fantastische reis is helaas ten einde, maar wat een ervaring en gelukkig zijn de herinneringen blijvend!