
Hotel Santa Marina
- Geel
- Italië
- +2
De Biënnale di Venezia biedt met haar vele tentoonstellingen en landenpresentaties om de twee jaar een staalkaart van de nieuwste ontwikkelingen in de hedendaagse kunst. We bezoeken de locaties van de biënnale: de Giardini met de landenpaviljoens, de Arsenale, en de overrompelende palazzi en kerken waar landen en kunstenaars tijdelijk hun presentaties houden.
In 1895 werd in Venetië de ‘Prima Esposizione Internazionale d’Arte della Città di Venezia’ geopend in het bijzijn van Koning Umberto en zijn echtgenote Margherita. Het Nederlandse weekblad De Amsterdammer schreef over deze eerste Biënnale: ‘In Noord-Italië waar de moderne kunst nagenoeg onbekend is, zal deze tentoonstelling zeer vele bezoekers trekken’. Nederland doet al vanaf het begin mee en neemt in 1905 in de Giardini het Zweedse paviljoen over. In 1954 komt daarvoor in de plaats het beroemde Rietveld paviljoen, nog steeds het huidige Nederlandse paviljoen. Dit jaar wordt de Nederlandse bijdrage in het Rietveldpaviljoen verzorgd door Dries Verhoeven, beeldend kunstenaar en theatermaker in samenwerking met Rieke Vos, Conservator Hedendaagse Kunst bij het Teylers Museum in Haarlem.
Na de Tweede Wereldoorlog, onder invloed van de Amerikaanse Peggy Guggenheim en haar moderne kunstcollectie die zij had meegenomen naar Venetië, komt er een omslag met nieuwere kunst. Picasso, Mondriaan, Pollock, Arp en Matisse worden er voor het eerst getoond. Tegenwoordig is de Biënnale van Venetië dé gebeurtenis waar je de beste hedendaagse kunst uit de hele wereld ziet, en tegelijk kunt genieten van alle verrukkingen die Venetië biedt.
In 2026 vindt in Venetië de 61ste editie van de Biënnale plaats. Deze editie, getiteld In Minor Keys, is gebaseerd op het visionaire curatoriële project van de in 2025 overleden Koyo Kouoh. Kouoh, afkomstig uit Kameroen en Zwitserland, was een invloedrijke stem in de hedendaagse kunstwereld en stond bekend om haar inzet voor postkoloniale perspectieven, sociale rechtvaardigheid en artistieke stemmen uit de marge.
De titel In Minor Keys verwijst naar kunst die resoneert op een lagere toon, die zich beweegt in de schaduw van dominante verhalen, en die via subtiliteit, melancholie en innerlijke kracht de wereld beschouwt. In haar curatoriële visie richtte Kouoh zich op kunstenaars die opereren vanuit een ‘kleine stem’ – kunstenaars uit gemarginaliseerde gemeenschappen, diaspora’s, queer identiteiten, inheemse volkeren en andere posities die vaak onzichtbaar blijven in het mondiale kunstcircuit.
Postuum uitgevoerd met volledige steun van de familie
Het bericht van het onverwachte overlijden van Koyo Kouoh op 10 mei 2025 werd met een schok ontvangen in de internationale kunstwereld. In overleg met haar familie en medewerkers heeft La Biennale di Venezia besloten haar tentoonstelling volledig te realiseren zoals zij die had bedacht.
Onze thematische cultuurreizen worden verrijkt door deskundige specialisten uit het vak die graag hun expertise en kennis met u delen.
Wij helpen u graag met het samenstellen van uw reis op de door u gewenste datum.
Maak een afspraak op kantoor of bij u aan huis